Matura z hiszpańskiego – rozprawka (poziom rozszerzony)

Egzamin dojrzałości to bardzo ważne doświadczenie, które otwiera nam wiele nowych, istotnych w późniejszym okresie życia, dróg. Coraz więcej maturzystów decyduje się spróbować swoich sił na egzaminach z języków nowożytnych – bardzo często wysoko punktowanych w dzisiejszych procesach rekrutacyjnych na uczelniach wyższych. Jednak pisanie w obcym języku bywa bardzo trudne – wymaga odpowiedniej znajomości zarówno gramatyki, jak i słownictwa tematycznego. 

Dzisiejszy artykuł poświęcony będzie rozprawce maturalnej z języka hiszpańskiego na poziomie rozszerzonym.

 

Rozprawka – matura z języka hiszpańskiego poziom rozszerzony

 

Wstęp = wprowadzenie

Wstęp to miejsce przeznaczone na ogólną prezentację tematu pracy. Powinien być interesujący i konkretny – w końcu od tego zależy pierwsze wrażenie egzaminatora. Nie sposób pominąć tezy, która jest jedną z najważniejszych części rozprawki. Kilka przydatnych zwrotów:

  • Actualmente – Obecnie
  • En este ensayo investigaré… – W tej pracy zbadam…
  • Hay que destacar que … – Trzeba podkreślić, że…Este fenómeno – To zjawisko

 

Rozprawka ,,za i przeciw‘’

W tego typu pracy oprócz przedstawienia własnych spostrzeżeń na daną kwestię, należy   zasadnie podkreślić, że niniejsza rozprawka będzie koncentrować się zarówno na pozytywnych aspektach, jak i tych negatywnych – wady i zalety.

  • ….. tiene/ tienen sus ventajas y desventajas – … ma/mają swoje zalety i wady.
  • como todo lo que existe… tiene sus ventajas y desventajas. – jak wszystko co istnieje … ma swoje zalety i wady.
  • Tiene/tienen muchos aspectos positivos, pero también inconvenientes – ma/mają wiele aspektów pozytywnych, ale też wad.

 

Rozprawka opiniująca

Z kolei tego typu wypracowanie wymaga podkreślenia własnego stanowiska do zamieszczonego w poleceniu problemu – należy jasno i konkretnie wyrazić swoją opinię.

  • Coincido en que… –  zgadzam się, że
  • En mi opinión – W mojej opinii
  • Hay que destacar que – Trzeba podkreślić, że
  • Según mi opinión – według mojej opinii
  • Desde mi punto de vista – z mojego punktu widzenia…
  • A mi modo de ver – Z mojego punktu widzenia
  • Considero que… – Uważam, że

 

Rozwinięcie

Nadeszła pora na trafne argumenty i kompleksowe uzasadnienie naszego stanowiska.

 

Rozprawka „za i przeciw” – minimum 2 argumenty pozytywne i minimum 2 argumenty negatywne.

 

Rozprawka opiniująca

Opcja A – gdy zgadzamy się z tezą, nasza opinia jest pozytywna:

  1. argument pozytywny
  2. argument pozytywny
  3. kontrargument ! aspekt negatywny

 

Opcja B – gdy nie zgadzamy z tezą, nasza opinia jest negatywna

  1. kontrargument
  2. kontrargument
  3. argument pozytywny!

 

Kilka przydatnych zwrotów:

  • Sin embargo – jednak
  • Aunque – chociaż
  • Sobre todo – przede wszystkim
  • Por eso – z tego względu
  • No obstante – niemniej jednak
  • La mayor ventaja\desventaja es … – Największą zaletą\wadą jest
  • Primero\segundo … – Po pierwsze\ po drugie
  • Por un lado…,por otro lado… -z jednej strony… z drugiej strony…
  • Como argumento a favor de… -jako argument na korzyść…
  • El argumento en contra…-argument przeciw…
  • Mi impresión es que – moje odczucie jest, że..
  • Generalmente – generalnie, ogólnie
  • Para empezar – aby rozpocząć
  • En cuanto a.. -jeżeli chodzi\mowa o…
  • En muchos casos …  pero en otros … – w wielu przypadkach… ale w innych…

 

Zakończenie = podsumowanie

Każdą rozprawkę należy zakończyć adekwatnym i kompleksowym podsumowaniem wszystkich przytoczonych argumentów i kontrargumentów. W trakcie całej analizy pracy zachowana musi być spójność i logika.

  • Finalmente – w końcu
  • Para terminar – Kończąc
  • En resumen – Podsumowując
  • En conclusión – Podsumowując
  • Por todo lo dicho resulta que –  z tego co zostało powiedziane wynika, że…

 

Po więcej przed maturalnego wsparcia zapraszamy na nasze zajęcia! 😊

Ostatnie wpisy
Facebook