Egzamin dojrzałości to bardzo ważne doświadczenie, które otwiera nam wiele nowych, istotnych w późniejszym okresie życia, dróg. Coraz więcej maturzystów decyduje się spróbować swoich sił na egzaminach z języków nowożytnych – bardzo często wysoko punktowanych w dzisiejszych procesach rekrutacyjnych na uczelniach wyższych. Jednak pisanie w obcym języku bywa bardzo trudne – wymaga odpowiedniej znajomości zarówno gramatyki, jak i słownictwa tematycznego.
Dzisiejszy artykuł poświęcony będzie rozprawce maturalnej z języka hiszpańskiego na poziomie rozszerzonym.
Rozprawka – matura z języka hiszpańskiego poziom rozszerzony
Wstęp = wprowadzenie
Wstęp to miejsce przeznaczone na ogólną prezentację tematu pracy. Powinien być interesujący i konkretny – w końcu od tego zależy pierwsze wrażenie egzaminatora. Nie sposób pominąć tezy, która jest jedną z najważniejszych części rozprawki. Kilka przydatnych zwrotów:
- Actualmente – Obecnie
- En este ensayo investigaré… – W tej pracy zbadam…
- Hay que destacar que … – Trzeba podkreślić, że…Este fenómeno – To zjawisko
Rozprawka ,,za i przeciw‘’
W tego typu pracy oprócz przedstawienia własnych spostrzeżeń na daną kwestię, należy zasadnie podkreślić, że niniejsza rozprawka będzie koncentrować się zarówno na pozytywnych aspektach, jak i tych negatywnych – wady i zalety.
- ….. tiene/ tienen sus ventajas y desventajas – … ma/mają swoje zalety i wady.
- como todo lo que existe… tiene sus ventajas y desventajas. – jak wszystko co istnieje … ma swoje zalety i wady.
- Tiene/tienen muchos aspectos positivos, pero también inconvenientes – ma/mają wiele aspektów pozytywnych, ale też wad.
Rozprawka opiniująca
Z kolei tego typu wypracowanie wymaga podkreślenia własnego stanowiska do zamieszczonego w poleceniu problemu – należy jasno i konkretnie wyrazić swoją opinię.
- Coincido en que… – zgadzam się, że
- En mi opinión – W mojej opinii
- Hay que destacar que – Trzeba podkreślić, że
- Según mi opinión – według mojej opinii
- Desde mi punto de vista – z mojego punktu widzenia…
- A mi modo de ver – Z mojego punktu widzenia
- Considero que… – Uważam, że
Rozwinięcie
Nadeszła pora na trafne argumenty i kompleksowe uzasadnienie naszego stanowiska.
Rozprawka „za i przeciw” – minimum 2 argumenty pozytywne i minimum 2 argumenty negatywne.
Rozprawka opiniująca
Opcja A – gdy zgadzamy się z tezą, nasza opinia jest pozytywna:
- argument pozytywny
- argument pozytywny
- kontrargument ! aspekt negatywny
Opcja B – gdy nie zgadzamy z tezą, nasza opinia jest negatywna
- kontrargument
- kontrargument
- argument pozytywny!
Kilka przydatnych zwrotów:
- Sin embargo – jednak
- Aunque – chociaż
- Sobre todo – przede wszystkim
- Por eso – z tego względu
- No obstante – niemniej jednak
- La mayor ventaja\desventaja es … – Największą zaletą\wadą jest
- Primero\segundo … – Po pierwsze\ po drugie
- Por un lado…,por otro lado… -z jednej strony… z drugiej strony…
- Como argumento a favor de… -jako argument na korzyść…
- El argumento en contra…-argument przeciw…
- Mi impresión es que – moje odczucie jest, że..
- Generalmente – generalnie, ogólnie
- Para empezar – aby rozpocząć
- En cuanto a.. -jeżeli chodzi\mowa o…
- En muchos casos … pero en otros … – w wielu przypadkach… ale w innych…
Zakończenie = podsumowanie
Każdą rozprawkę należy zakończyć adekwatnym i kompleksowym podsumowaniem wszystkich przytoczonych argumentów i kontrargumentów. W trakcie całej analizy pracy zachowana musi być spójność i logika.
- Finalmente – w końcu
- Para terminar – Kończąc
- En resumen – Podsumowując
- En conclusión – Podsumowując
- Por todo lo dicho resulta que – z tego co zostało powiedziane wynika, że…