Czasownik z końcówką ing. Najważniejsze przykłady do matury


Tym razem coś dla naszych przyszłych maturzystów (i nie tylko 😉). Postanowiliśmy zacząć od czegoś, co jest jednym z najbardziej problematycznych momentów w gramatyce angielskiej, a mianowicie verb patterns. Co to takiego? Są to czasowniki, po których możemy użyć kolejnego czasownika w formie tzw. bare infinitive (czyli zwykły bezokolicznik, który nie odmieniamy), infinitive (‘to + czasownik’) oraz gerund (czasownik z końcówką -ing). Dzisiaj pod lupę bierzemy tę ostatnią grupę 😊


Gerund

Tak, jak wspomnieliśmy wyżej – jest to czasownik z końcówką -ing. Kiedy go stosujemy? Hmm… never ending story niestety 😉 nie ma również konkretnych zasad, które opisywałyby każdy możliwy przypadek. W tym artykule wybraliśmy najważniejsze i najczęściej spotykane przykłady czasowników, po których możemy użyć formy gerundialnej czasownika. Niestety trzeba ich się nauczyć na pamięć ☹ choć my osobiście polecamy robić dużo zadań, żeby je wyćwiczyć i w ten sposób automatycznie się zapamiętają 😊


Emocje i uczucia

Tą część można łatwo zapamiętać 😉 kiedy chcecie powiedzieć, że coś lubicie lub nie lubicie (i wszystkie możliwe synonimy tych czasowników, np. like, love, hate, enhoy, can’t stand, can’t bear, itd.) to po takim czasowniku wstawiacie czasownik z końcówką -ing. Jak? A no tak 😉 :

  • I like swimming.
  • I hate cleaning.

Be/get used to doing sth

Często mylone z formą ‘used to + czasownik’. Na czym polega różnica?

  • Used to + czasownik, np. I used to ride a bike. -> tutaj musicie zapamiętać, że dotyczy to PRZESZŁOŚCI. Formy ‘used to + czasownik (który nie odmieniamy w żaden sposób)’ lub formy przeczenia ‘didn’t use to + czasownik’ używamy, kiedy mówimy o jakiś swoich zwyczajach czy przyzwyczajeniach z przeszłości, np. As a child I used to ride a horse. -> to zdanie nie oznacza nic innego jak: Jako dziecko lubiłam jeździć na koniu (ale teraz już nie jeżdżę, bo np. nie mam czasu).

  • Get used to + czasownik -ing, np. I got used to waking up early; to oznacza „przyzwyczaić się

  • Be used to + czasownik -ing, np. I am used to waking up early. ; ta fraza oznacza „być przyzwyczajonym do”.


Podsumowując, kiedy po formie ‘used to’ dodajemy czasownik z -ing to zmienia nam się znaczenie i wtedy cały zwrot będzie oznaczać „być przyzwyczajonym do czegoś” lub „przyzwyczaić się do czegoś”. Zarówno be used to doing / get used to doing możemy używać w różnych czasach – teraźniejszym, przyszłym i przeszłym.

Forma ‘used to +czasownik’ dotyczy tylko i wyłącznie PRZESZŁOŚCI. Nie możemy użyć tego zwrotu mówiąc o teraźniejszości czy przyszłości. Pamiętajcie również, że dotyczy to jakiś waszych przyzwyczajeń z przeszłości, których teraz już nie macie, bo np. nie macie już czasu.


Prepositions


Formy gerundialnej używamy również po tzw. prepositions, czyli ‘krótkich słówkach’ typu: in, on, for, with, about, at, itd. , np. I have to apologise her for calling her names.


Pozostałe czasowniki


Pozostałe czasowniki, po których występuje czasownik z końcówką -ing i które warto zapamiętać ze względu na to, iż często pojawiają się na egzaminach:

  • Admit – przyznać, np. She admitted cheating on him.

  • Avoid – unikać, np. Recently I have put on weight a lot, that’s why I decided to avoid eating sweets.

  • Consider – rozważać, np. Have you ever considered setting up your own company?

  • Deny – zaprzeczać, np. She denied breaking that vase (dla bardziej zaawansowanych: she denied having broken that vase).

  • Have difficulty in = have problems with – tutaj musicie jeszcze zapamiętać różnicę w prepositions: z difficulty zawsze idzie ‘in’, a z problems – ‘with’!!! Musicie to zapamiętać do końca życia, czyli do matury 😉 , np. I had difficulty in doing this exercise (= I had problems with doing this exercise). It was too difficult.

  • Imagine – wyobraź sobie, np. Imagine lying on a beach and doing nothing… (wyobraź sobie, że leżymy na plaży i nic nie robimy) -> tutaj forma z ‘ing’ występuje zazwyczaj w sytuacjach, gdy zapominamy się w swoich marzeniach 😉

  • It’s no use = it’s no good = there’s no point in – nie ma sensu. BARDZO ważne. Często pojawiają się w zadaniu typu transformations, np. It’s no use doing the homework (= there’s no point in doing the homework = it’s no good doing the homework). She won’t check it anyway.

  • Keep on = go on doing sth – robić coś dalej, np. keep on doing that! You can’t give up!

  • Look forward to – czekać z niecierpliwością na; kolejny BARDZO ważny przykład. Wiele osób popełnia błąd ze względu na końcowe ‘to’. Od razu chce nam się ‘wcisnąć’ zwykły czasownik, ale NIE tym razem 😉 tutaj wstawiamy czasownik z -ing, np. I look forward to meeting with my friends. I look forward to hearing from you.

  • Miss – tęsknić, np. I miss talking to you…

  • Prefer – woleć, np. Honestly, I prefer to go to the cinema.

  • Risk – ryzykować, np. Don’t risk losing your job.

  • Worth – warto. Też ważny przykład i ten, na którym często uczniowie się wykładają, więc gdzieś go sobie zapiszcie, np. This film is worth watching.

  • Suggest – sugerować, proponować, np. I suggest apologizing to her for your behavior.

  • Start – zaczynać, np. Stop talking and finally start doing your homework!

  • Stop – przestać, np. Stop talking!

Przykładów jest oczywiście znacznie więcej. W końcu to angielski 😉 jednak postanowiliśmy wybrać najważniejsze i takie, które zawsze sprawiają uczniom najwięcej problemów na egzaminów . Mamy nadzieję, że Wam się przyda 😊


Stay tuned, bo już za niedługo formy infinitive i bare infinitive!



Jeśli chcecie przećwiczyć verb patterns, inne struktury gramatyczne czy poćwiczyć zadania maturalne i dowiedzieć się jakie są najczęściej powtarzające się przykłady – zapraszamy na nasze zajęcia! 😊 

Ostatnie wpisy
Facebook