Tak, jak obiecaliśmy, publikujemy listę artykułów, które pomogą w przygotowaniu do egzaminów 😊 Zaczynamy od egzaminu 8-klasisty. Najważniejsze – jakie tematy obowiązują na egzaminie? Co należy powtórzyć?
Słownictwo
Jeśli chodzi o słownictwo to uczniowie powinni znać słówka z zakresu:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
- miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy);
- życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);

- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
- kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
- zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
- nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
- świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).
Wypracowania – tematy
Warto pisać samodzielnie jak najwięcej tekstów pisemnych i prosić kogoś o sprawdzenie 😉 Wypowiedzi pisemne, które występują na egzaminie to krótkie formy, np. blog czy email. Tematy mogą dotyczyć:
- opisu ludzi, zwierząt, przedmiotów, miejsc, wydarzeń,
- opowiadania o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości,
- opowiadania o marzeniach i planach na przyszłość,
- opisu zainteresowań i tego, co nam się podoba,
- wyrażania opinii i jej uzasadnienie, a także przedstawiania opinii innych osób,
- wyrażania uczuć i emocji.

Często problematyczne jest liczenie słów. Limit obowiązujący na egzaminie ósmoklasisty to 50-120 wyrazów. Jak je liczyć?
- liczone są wyrazy oddzielone spacją, np. at home (2 wyrazy), for a change (3 wyrazy), 10.01.2021 (1 wyraz), 10 January 2021 (3 wyrazy), two thousand five hundred (4 wyrazy)
- formy skrócone (don’t, can’t, isn’t, haven’t, itd.) liczone są jako jeden wyraz.
Jako jeden wyraz liczone są również: - słowa łączone „-„ , np. well-built, twenty-four
- oznaczenia, symbole literowe, bez względu na liczbę liter, np. SMS/sms
- adres mailowy lub internetowy oraz numer telefonu
- liczby, bez względu na ich długość, np. 1780.
- Cyfry rzymskie traktuje się jak pozostałe cyfry i liczby, np. XX = 1 wyraz,
- Podpis XYZ oraz inne fikcyjne dane nie są uwzględniane w liczbie wyrazów.
- Nie uznaje się i nie uwzględnia w liczbie wyrazów symboli graficznych używanych w Internecie (np. „buźki”).
Gramatyka
Jeśli chodzi o zagadnienia gramatyczne, które trzeba powtórzyć to:
Najważniejsze!
- czasy: Present Simple i Continuous, Present Perfect, Past Simple i Continuous, Future Simple i be going to,
- czasowniki nieregularne
- czasowniki modalne: can, could, may, must, should, have to
- Passive Voice – strona bierna w czasach Present Simple, Past Simple, Future Simple
- można w razie czego powtórzyć Reported Speech (Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Future Simple) oraz Conditionals (pierwszy i drugi) – teoretycznie nie powinno ich już być, ale powtórka może się przydać,
- tworzenie liczby mnogiej,
- forma dzierżawcza, np. Mike’s car, a friend of mine oraz zaimki (my, your, mine, yours, etc.)
- zaimki: some, any, much, many, no, few, little, somebody, anything, itd. (pamiętajmy, że w języku angielskim nie ma podwójnego przeczenia! Oznacza to, że zdanie „Nie mamy żadnych pieniędzy” możemy przetłumaczyć na dwa sposoby, np. We have no money = We don’t have any money.
- przyimki czasu i miejsca, np. in, on, at, before, behind, itd.
- stopniowanie przymiotników
- czasowniki: I want to / I would like to
- too / enough (too + przymiotnik, enough + przymiotnik, np. It’s too hot! It’s warm enough) – NA TYM UCZNIOWIE NAJCZĘŚCIEJ SIĘ WYKŁADAJĄ!

Można „przymknąć” oko 😉
- tzw. verb patterns, listę najważniejszych opublikowaliśmy tutaj: https://believeszkolajezykowobcych.pl/ing-to-do-czy-zwykly-czasownik-wskazowki-dla-8-klasistow-i-maturzytow/
- tryb rozkazujący
- przedimek nieokreślony i określony: a/the
- użycie: so, such
- zaimki pytające (what, who, where, when, how)
- zaimki: this, that, these, those, which, who, whose, what
- zaimek bezosobowy „you” – pamiętajmy, że w języku angielskim NIE MA zdań bezpodmiotowych, czyli zdanie np. Trzeba kupić mleko – przetłumaczymy jako „You have to buy milk”.
- tworzenie przysłówków
Nie chcemy zarzucać Was wieloma informacjami na raz, dlatego tutaj się zatrzymamy. Już za kilka dni opublikujemy artykuł, w którym powiemy jak rozplanować powtórkę materiału oraz jak można pomóc naszemu dziecku w przygotowaniu do egzaminu 😉 Jednocześnie przypominamy, że mamy jeszcze kilka wolnych miejsc na lekcje indywidualne związane z egzaminem ósmoklasisty. Pierwsza lekcja jest bezpłatna i niezobowiązująca!