Jak pracować z dyslektykiem? Wskazówki dla nauczycieli


Ostatnio na naszym blogu pojawił się wpis skierowany do rodziców (można go przeczytać tutaj: https://believeszkolajezykowobcych.pl/jak-pracowac-z-dzieckiem-z-dysleksja-w-domu/ ). Postanowiliśmy kontynuować temat i tym razem stworzyć listę wskazówek dla nauczycieli, którzy pracują z dziećmi zmagającymi się z dysleksją.

 

Przede wszystkim należy pamiętać o podstawowej zasadzie – staramy się tłumaczyć w jak najprostszy i najbardziej zrozumiały sposób. Polecenia muszą być jasne i zwięzłe. Ważne jest, aby starać się zapewnić bezpieczną i przyjazną atmosferę. Bardzo pomocne będą gry i zabawy, aby dziecko czerpało przyjemność z lekcji. Ułatwi im to również zapamiętywanie nowych rzeczy. Nie można zapomnieć o wielokrotnych powtórkach nowego, jak i ‘starego’ materiału.

 

Tak, jak już wspominaliśmy w artykule dla rodziców – takie dzieci potrzebują, aby angażować ich wszystkie zmysły, a więc wzrok, słuch, ruch i dotyk. W związku z tym warto wzbogacać lekcje np. o elementy ruchowe lub aktywności typu kolorowanie, wycinanie. Przyda się również metoda wizualizacji. Dużą popularnością i skutecznością cieszą się:

  • pokazywanie obrazów, wskazywanie różnic i podobieństw między nimi,

  • podpisywanie i opisywanie obrazków,

  • układanie pociętych obrazków w pary lub układanie historyjki,

  • wyszukiwanie obrazków według podanych opisów,

  • dyskusja na temat obrazka,

  • wprowadzanie nowego słownictwa na podstawie obrazków,

  • korzystanie ze słowników obrazkowych,

  • domino,

  • wprowadzanie reguł gramatycznych w postaci wykresów, tabelki, diagramów, itp.,

  • stosowanie wielu kolorów podczas lekcji.



W prowadzeniu zajęć warto zmieniać ćwiczenia lub wprowadzać krótkie przerwy, bowiem osoby z dysleksją mają problemy z koncentracją.

 

Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym umiejętnościom i zastanówmy się w jaki sposób można pomóc dzieciom z dysleksją na zajęciach z języka obcego.

 

Czytanie

 

Dyslektycy mają problem z czytaniem, dlatego ważne jest, aby ich nie ponaglać. Uczeń potrzebuje więcej czasu na analizę czytanego i pisanego tekstu. Istotny jest w tym przypadku czas – należy spokojnie czekać na odpowiedź. Jeśli odpowie błędnie to powinniśmy naprowadzać go na trop, np. poprzez zadawanie pomocniczych pytań. W celu doskonalenia umiejętności czytania na początku nauki możemy próbować wykorzystać metodę sylabową. Później przydatnym ćwiczeniem może być czytanie przez nauczyciela zdania, a następnie powtórzenie go przez ucznia. I tak zdanie po zdaniu.

 

Czytanie ze zrozumieniem

 

Idziemy trochę dalej. Przeczytanie tekstu to dopiero pół sukcesu. Kolejnym problemem, z którym muszą się zmierzyć dyslektycy jest jego zrozumienie. Jak mu pomóc?

  • można wykorzystywać metodę obrazkową, np. układanie obrazków w odpowiedniej kolejności, aby uczeń odtworzył akcję przeczytanej historii,

  • warto wymagać znalezienia w tekście słów kluczowych, a następnie szukać do nich synonimów,

  • przydatne jest tworzenie słowniczków tematycznych, w których uczeń zapisuje najtrudniejsze dla niego słowa, szczególnie te pod względem ortograficznym,

  • zadania typu prawda – fałsz. Na podstawie przeczytanej treści uczeń musi zadecydować czy podane zdanie jest prawdziwe. Jeśli informacja jest błędna to uczeń może spróbować wytłumaczyć dlaczego,

  • tworzenie tytułów do ustalonych fragmentów tekstu,

  • wypełnianie luk w tekście,

  • układanie zdań w odpowiedniej kolejności,

  • grupowanie informacji na podstawie przeczytanej treści.

 

Pisanie

 

Ćwiczenia, które pomogą doskonalić umiejętność poprawnego pisania to m.in.

  • dyktando,

  • układanie zdań z wykorzystaniem wszystkich podanych wyrazów (rozsypanka słowna),

  • tworzenie słowniczka z wyrazami, które sprawiają największe trudności ortograficzne,

  • dopisywanie synonimów i antonimów do wyrazów,

  • rozwiązywanie rebusów i krzyżówek,

  • podpisywanie obrazków wyrazami lub zdaniami,

  • uzupełnianie luk wyrazami,

  • tworzenie map myśli (co również ułatwi im zapamiętywanie nowych słów).

 

Mówienie

 

Chyba najbardziej problematyczna umiejętność dla dyslektyków, dlatego ważne jest, aby poświęcić jej dużo uwagi. Jak można ją poprawić?

  • zadawać pytania i udzielać na nie odpowiedzi,

  • układać dialogi dotyczące np. życia codziennego,

  • wymyślać i dopisywać zakończenia np. do przeczytanej historii,

  • podawać nazwy do obrazków i tworzyć na ich podstawie historyjki,

  • przekazywać treści przeczytanego tekstu,

  • wyrażać swoje odczucia i opinie na różne tematy, np. życia codziennego, filmu, tekstu.

 

Rozumienie ze słuchu

 

Jak ćwiczyć umiejętność rozumienia ze słuchu?

  • odpowiadać na pytania do wysłuchanego tekstu,

  • szeregować obrazki zgodnie z usłyszaną historią,

  • uzupełniać luki wyrazami usłyszanymi w tekście,

  • układać w kolejności zdania dotyczące informacji podanych w tekście,

  • wychwytywać słowa – klucze z usłyszanego tekstu.

 

Warto dzielić nagrania na krótsze fragmenty lub odtworzyć je trzy/więcej razy. Ważne, aby na lekcjach początkowo wykorzystywać słuchanki, gdzie speaker nie mówi zbyt szybko. W przeciwnym razie uczniowie szybko się zrażą. Osoby z dysleksją należy motywować i doceniać nawet najdrobniejsze postępy. Przydatne może być „wprowadzenie” ucznia do nagrania – uprzedzić go, czego będzie słuchać. Warto również nauczyć się lub wypisać słownictwo, które będzie pojawiać się w słuchance. Warto zachęcić ucznia do tworzenia notatek. Zachęćmy też naszego podopiecznego, aby próbował wizualizować słuchany tekst 😊

 

Wprowadzanie nowego słownictwa

 

Pisaliśmy już o tym wyżej – sprawdza się metoda obrazkowa. Jednakże należy przede wszystkim pamiętać o odpowiedniej kolejności, a mianowicie:

  • usłyszenie nowego słowa,

  • zobaczenie go,

  • próba znalezienia skojarzenia,

  • powtórzenie słowa,

  • przeliterowanie,

  • napisanie go,

  • utworzenie z nim zdań.

 

Słówka warto zapisywać na kolorowo. Kolor odgrywa bardzo ważną rolę w nauczaniu dyslektyków. Powinniśmy także pamiętać o wielokrotnej powtórce nowego słownictwa. W tym celu można wykorzystywać, m.in. domino, mapę skojarzeń, obrazki. Jak pomóc uczniowi zapamiętać nowe słówko? Pomocne będą:

  • szukanie skojarzeń,

  • gra „What’s missing?” – chowamy jedną rzecz/obrazek, itp.

  • fiszki

  • wisielec

  • słowniki obrazkowe

  • gra Memory.

 

Wprowadzanie gramatyki

 

Można spróbować, aby uczeń sam odkrył nową zasadę. O co chodzi? Załóżmy, że wprowadzamy czas Present Continuous. Zapisujemy na tablicy/kartce zdanie w tym czasie, a następnie zadajemy pytania odnośnie wyglądu tego czasu.

Nowe zasady warto również przedstawiać wykorzystując wykresy, tabelki czy rysunki. Konieczne jest stosowanie strzałek, wypunktowań, ramek i przede wszystkim kolorów.

Jeśli to możliwe to warto znaleźć odniesienia do języka polskiego. Wtedy może łatwiej będzie zrozumieć i zapamiętać nową zasadę. Konieczne jest również pokazywanie uczniom, dlaczego ważna jest dana struktura gramatyczna oraz jak ona funkcjonuje w praktyce. Następnie powinniśmy zachęcić ucznia, aby sam tworzył z nią wypowiedzi.


Jakie ćwiczenia można wykorzystać do  udoskonalania gramatyki?

  • prawda – fałsz – decydowanie czy zdanie zostało poprawnie napisane gramatycznie, czy nie. Jeśli nie to należy wskazać błąd i go poprawić.

  • samodzielne tworzenie zdań z użyciem nowej struktury gramatycznej,

  • tworzenie plansz i map myśli z zapisywaniem reguł gramatycznych z przykładami,

  • opisywanie obrazka z wprowadzeniem jak największej ilości zdań z wykorzystaniem nowej struktury gramatycznej.

 

Poprawianie błędów

 

Bardzo ważna część nauczania. Musimy pamiętać, żeby „usuwać” źle zapisane wyrazy, aby uczeń nie przyswajał sobie w pamięci wzrokowej tych błędów. Jak możemy to zrobić?

  • całkowicie zamazywać błędnie zapisane wyrazy i napisać je u góry w poprawny sposób,

  • naklejać paski na błednie napisane wyrazy, a następnie zadaniem ucznia będzie zapisanie ich w poprawny sposób,

  • zaznaczanie na marginesie liczny słów błędnie zapisanych. Później uczeń musi znaleźć błędy i je poprawić.

 

 

To kilka wskazówek, które sami wykorzystujemy na naszych zajęciach. Mamy nadzieję, że Wam również się przydadzą 😊

Ostatnie wpisy
Facebook